Esporten står aldrig still. Nya koncept utvecklas och gamla har alltid ett bäst-före-datum, men nu lanseras ett nygammalt koncept där man länkar samman traditionellt kortspelande med esport online. Hasbros satsning på Magic – The Gathering Arena är en av de mest intressanta i esportvärlden under 2019.
Uppsjö av tävlingar
Dagens online-tävlingar spänner över mycket, alltifrån spel som omges av komplexa världar till mer konkreta bords- och casino-spel. Gemensamt är numera att du inte bara spelar för nöjes skull utan sedan länge finns en rad tävlingar där både proffs och amatörer är välkomna. I casino online-världen finns en rad olika plattformar såsom Sverigeautomaten där vem som helst kan anmäla sig till diverse tävlingar och turneringar i syfte att hålla intresset vid liv och på en marknad som hela tiden kräver nya utmaningar. Och så har vi alla dessa jättesatsningar där en hel organisation startas runt ett spel som blir föremål för esport med stora prispengar för proffsen, men också möjlighet för amatörer att visa upp sig. Och nu är det dags för Magic – The Gathering Arena att genomföra en sådan satsning.
Var började allt?
Var finner vi esportens vagga? Ja, det är i sig en rätt så omdebatterad fråga. En del menar att det började med League of Legends medan andra hävdar att StarCraft-boomen i Sydkorea blev den gnista som fick hela esporten att inte bara tända, utan explodera. Sedan finns också de som hänvisar till den första versionen av DOOM… Nå, diskussionen kommer nog aldrig att komma fram till en slutsats som alla kan enas om, men lär leva vidare och bli allt starkare då esport numera är så pass etablerad att den faktiskt har en historia. Och där det finns en historia kommer nostalgikerna att skapa legender.
Entré: Magic – The Gathering
När nu Magic – The Gathering Arena tar sig upp på den stora esportscenen, är det kanske det tydligaste exemplet på vart vi är på väg. Spelet i sig är äldre än många av de esportare som är aktiva idag, men som ett traditionellt kortspel där man tävlat i decennier. Nu kommer spelets ägare eller moderföretag – Hasbro – att satsa stenhårt på esport med prissummor runt 10 miljoner dollar under 2019. Det finns visserligen redan en etablerad tävlingsstruktur i vad som kallas för Pro Tour, där spelare över hela världen tävlar i kortspelet som blivit så pass populärt att det numera finns en egen värld av spelare, fans, kommentatorer, lag och även en Hall of Fame. Med andra ord finns intressefundamentet även för att ta denna värld online.
Två pelare
Själva upplägget kommer att vila på två organisatoriska pelare, nämligen Mythic Championship samt Major Pro League (MPL). Mythic Championship är stora turneringar som sker online, men även på plats i lokala butiker eller i större mässhallar. MPL är en elitsatsning med de 32 högst rankade spelarna i världen som kommer tävla online på veckobasis. För de som tävlar i MPL väntar ett lukrativt kontrakt värt 75 000 dollar, då tanken är att knyta upp de bästa för att de dessutom ska sprida sitt spelande via egna livestream-kanaler.
Utan sponsorer ingen framgång
Med andra ord är det en oerhört stark organisation som ger sig in på en ny marknad, vilket också gör den desto mer intressant. Magic: The Gathering Arena har en unik utgångspunkt för att bli en gigant även i esportens värld. Inte minst ger kombinationen av starka traditioner som kortspel och en kraftfull satsning online en möjlighet att locka till sig sponsorer.
Varför nu?
Frågan är bara varför satsningen sker först nu, då spelet funnits digitalt sedan 2002? Online har dock spelet vilat på en teknisk lösning från sekelskiftet och har du inte varit såld på kortspelet, så har Online-versionen knappast känts så pass intressant att man väljer det istället för andra spel online. Nu följer en satsning med en utvecklad digital plattform som förhoppningsvis ska locka esportare utan koppling till det gamla kortspelet. Lägg därtill spelets långa historia som faktiskt vida sträcker sig längre bak i tiden än stora esportspel som Hearthstone, League of Legends, Dota 2 samt Overwatch. Nu med starkt stöd från Hasbro. Med andra ord inte bara en utmanare, utan en klassiker som kanske kommer ta den plats som Hasbro och spelets skapare samt supportar anser att de förtjänar.