HemÖvrigtSpel på e-sport: En miljardindustri

Spel på e-sport: En miljardindustri

Under de senaste åren har betting på e-sport vuxit till en gigantisk industri, driven av den växande populariteten hos e-sport som en mer accepterad sport. Som en konsekvens av detta har även betting på e-sport vuxit, både i Sverige och i omvärlden.

E-sport på bettingmarknaden

Turneringar som ”League of Legends World Championship” och ”The International” för Dota 2 lockar miljontals tittare. Enligt en rapport från Newzoo uppskattas dessa turneringar nå en publik på över 500 miljoner personer.

Den parallella tillväxten av betting på e-sport kan delvis förklaras av detta. Enligt Statista förväntas intäkterna för e-sportbetting nå 2,5 miljarder USD år 2024, något om kan jämföras med nära 18 miljarder dollar för online casino.

En annan faktor som gör att online betting på e-sport blivit så populärt är att publiken redan spenderar sin tid på nätet. Majoriteten av e-sportfans är mellan 18 och 34 år, en grupp som redan är bekväm med att till exempel göra transaktioner online då det kommer till att spela på online casinon och dess appar.

Detta har lett till en snabb framväxt av bettingtjnäster som erbjuder spel på allt från matchresultat till specifika händelser i spelet, som ”First Blood” i Dota 2 eller ”Antal kills” i Counter-Strike.

En annan drivkraft bakom tillväxten är tekniska innovationer på bettingsidorna. Live betting och in-game betting har blivit standardfunktioner som gör det möjligt för användare att betta medan matcherna spelas.

Utöver detta finns det flera alternativ för välkomstbonusar att hämta på olika online casinon där det inte är ovanligt att ens första insättning matchas med omkring 100% eller mer.

Spel på e-sport förväntas nå 3 miljarder USD

Trots dessa utmaningar ser framtiden ljus ut för betting på e-sport. Med en stadig tillväxt i publiken och ökande investeringar i e-sportturneringar förväntas denna sektor fortsätta att expandera. Prognoser tyder på att den globala marknaden för betting på e-sport kan nå en omsättning på nära 3 miljarder USD år 2030.

En slutats som kan dras är att det är unga människor som driver utvecklingen av e-sport och att i takt med att e-sport blir mer erkänt som en riktig sport kommer mest troligt betting på e-sport fortsätta att växa.

Fler nyheter

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Senaste nyheterna