HemÖvrigtNu öppnar Japan sitt första Esport-gym

Nu öppnar Japan sitt första Esport-gym

Esporten har ett starkt fäste i Asien och i synnerhet Japan där lagbaserade spel
som Valorent och League of Legends är enorma. Nu öppnar landet sitt allra första
Esport-gym, som förser amatörer såväl som professionella gamers med
sittplatser, utrustning och coachning.

Det dyker ständigt upp nya rapporter om Esportens fortsatta framsteg och tillväxt. Idag är den mer tillgänglig än någonsin och populär på diverse online-plattformar och forum. Det sker också en ökad satsning på betting inom Esport, där spelbolagen punktmarkerar stora som små turneringar i en mängd olika spel. De erbjuder även oddsbonusar för spelare att ta del av.

Ja, esporten bara växer i anseende. Att man nu dessutom öppnar gym för spelare att inspirera varandra och få professionell hjälp är ännu ett kvitto på sportens betydelse för folk.

Kan boka tretimmarspass

Få är vi väl som höjer ögonbrynen över att man nu öppnar ett Esport-gym i Japan. Det heter kort och gott “Esports Gym” och är baserat i huvudstaden Tokyo, rapporterar sajten Insider. Hit kan vilken spelare som helst komma och få hjälp att utvecklas, eller för den delen bara ha roligt med kompisgänget som i typiska lanlokaler.

På Esports Gym kan man boka tretimmarspass för 13 dollar, alternativt betala för en prenumeration som börjar vid 50 dollar. För den som vill satsa på sin karriär finns det professionella gamers, bland annat från organisationen Crest Gaming, tillgängliga att ge kurser och pusha en framåt i sin strävan att bli bättre. Timpriset ligger då på 25 dollar.

I Singapore finns det sedan tidigare en liknande lokal för gamers. Företaget NEO.TM öppnade under våren 2020 en gemensam arbetsplats med inriktning på esport, som är öppen dygnet runt för den som hyr in sig. Likaså investeras det duktigt i Kina. Sedan i januari byggs en Esportarnea i Shanghai på 53 miljoner kvadratfot. Den sägs kosta uppåt en miljard dollar att få klar.

Marknaden exploderar i Asien

2020 var ett rekordår för esportens tillväxt. Enligt marknadsundersökningar av Newzoo steg streaming-publiken med drygt 70 procent, vilket innebar en total på 662 miljoner tittare.

Asien är den ledande kontinenten inom gamingvärlden, där de lagbaserade
actionspelen League of Legends och Valorent är allra störst. Under 2019 utgjorde
världsdelen 57% av den globala publiken. Det var då en ökning från 51% under 2017. Asien fortsätter att vara ledande och under 2021 förväntas Esporten för första gången generera över en miljard dollar.

Fler nyheter

Senaste nyheterna

Kategorier