HemÖvrigtSå utvecklas e-sporten

Så utvecklas e-sporten

E-sport klivit in i allmänhetens medvetande och börjat bli erkänt som en sport. Tack vare de stora turneringar som sker världen om och DreamHack, som är världens största LAN-party, har e-sport idag har det vuxit sig till något som de flesta känner till. Hur började det och hur länge har man tävlat i E-sport?

De flesta som inte är så insatta i Esport tänker på DreamHack och att det är något so ungdomar håller på med. Vi har sett något inslag på någon nyhetssändning om de stora turneringarna och de allra största spelarna. Det är de senaste 10-15åren som vetskapen om den här sporten vuxit, men den har en mycket längre historia än så.

Idag är det också vanligt att man bettar på e-sport, även om man inte spelar eller tävlar själv. Är du intresserad av att kolla in vadslagning på Esport kolla in dessa casino med Esport!

Hur Esporten började

Trots att många kopplar Esporten till 2000-talet började det mycket tidigare än så. Redan tidigt på 1970-talet skedde en av de större turneringarna som då sponsrades av tidningen The Rolling Stones. Första priset var en årsprenumeration på tidningen, lite skillnad från dagens turneringar där vinstsumman kan uppgå till ett par hundra tusen kronor.

Arkadspel är Esportens moder

Det spel som anses vara det första arkadspelet är Pong, det lanserades i slutet på 1971 och nådde Sverige under 1972. Snart började entusiasterna att tävla emot varandra och High scorelistorna fylldes snabbt. Arkadhallarna växte i antal och snart fanns det en i så gott som varje samhälle, där de samsades med biljardbord och andra klassiska spel.

Första stora turneringen i Esport

Den första stora turneringen hölls i USA 1980, det var i det ikoniska spelet Space Invaders. Det hölls deltävlingar runt om i landet och de bästa samlades i New York i en final. Vann gjorde William Salvador Heineman, numer Rebecca Ann Heineman. Hon växte upp under fattiga förhållanden i Whittier, Kalifornien vilket ledde till att hon kodade spelen till sitt Atari själv. Efter vinsten erbjöds hon en praktikplats på en speltidning vilket ledde till att hon anställdes av Avalon Hill som programmerare.

Första LAN-turneringen

I början på 1990-talet introserades Doom och Street Fighter 2 vilka bland andra utvecklats med tävling i åtanke. Street Fighter 2 har nått kult-status och har många spelare än idag. Medan Doom snabbt började spelas på LAN vilket gjorde att allt fler kunde ta del av spelandet och antalet utövare växte.

Första Esportstjärnan föds

Quake är ett av de spelen som på 90-talet lade grunden för den popularitet som Esporten har idag genom att en av de första stjärnorna skapades. Johnathan Wendel, Fatal1ty satsade på att bli proffessionell spelare och tränade runt åtta timmar/ dag och spelade sig till runt 450 000 dollar i prispengar under sin karriär som startade med Quake III.

2010-talets skedde det stora genombrottet

2011 såg Twitch.tv dagsljus för första gången vilket ledde till att fans kunde se alla större turneringar på en och samma websida. Detta ledde till att intresset och antalet åskådare ökade explosionsartat vilket i sin tur lett till att prispengar och sponsorer också ökat massivt.

Redaktionen
Redaktionen
Esportare.se skriver om det senaste nyheterna inom svensk e-sport och gaming. Vi följer Counter-Strike:Global Offensive, Dota 2, League of Legends m.m. på nära håll. Besök esportare.se regelbundet för att hålla dig uppdaterad.

Kategorier