Det sydkoreanska laget DRX är världsmästare efter att ha tagit hem League of Legends Worlds 2022. Efter att ha tagit sig hela vägen från play-in till finalen slog man T1 med 3-2 i kartor och för segern tar man hem 489 000 dollar.
DRX kvalificerade sig för LoL Worlds först efter play-in och kunde därefter vinna Grupp C med 4-2. Väl i slutspelet var man riktigt illa ute när man tappade två raka kartor mot EDward Gaming. Man stod därefter för en ”reverse sweep” och vann tre raka kartor och matchserien med 3-2.
I seminfinalen hamnade man i nytt underläge mot Gen.G Esports men kunde återigen vinna tre raka kartor och matchserien med 3-1. I finalen väntade T1 som imponerat så långt i turneringen och tappat få kartor.
För att kora en mästare krävdes maximala fem kartor och efter att lagen bytt varannan karta med varandra till 2-2 kunde DRX fullborda skrällen och vinna den femte och avgörande kartan till seger 3-2.
Bästa svensk blev Emil ”Larssen” Larsson med sitt Rogue som tog en 5-8:e plats efter att ha förlorat kvartsfinalen mot JD Gaming med klara 3-0 i kartor. William ”UNF0RGIVEN” Nieminen lyckades inte att ta sig till slutspel med sitt MAD Lions utan slutade på en 17-18:e plats.





