Från play-in till världsmästare: DRX vinner League of Legends Worlds 2022

Det sydkoreanska laget DRX är världsmästare efter att ha tagit hem League of Legends Worlds 2022. Efter att ha tagit sig hela vägen från play-in till finalen slog man T1 med 3-2 i kartor och för segern tar man hem 489 000 dollar.

DRX kvalificerade sig för LoL Worlds först efter play-in och kunde därefter vinna Grupp C med 4-2. Väl i slutspelet var man riktigt illa ute när man tappade två raka kartor mot EDward Gaming. Man stod därefter för en ”reverse sweep” och vann tre raka kartor och matchserien med 3-2.

I seminfinalen hamnade man i nytt underläge mot Gen.G Esports men kunde återigen vinna tre raka kartor och matchserien med 3-1. I finalen väntade T1 som imponerat så långt i turneringen och tappat få kartor.

För att kora en mästare krävdes maximala fem kartor och efter att lagen bytt varannan karta med varandra till 2-2 kunde DRX fullborda skrällen och vinna den femte och avgörande kartan till seger 3-2.

Bästa svensk blev Emil ”Larssen” Larsson med sitt Rogue som tog en 5-8:e plats efter att ha förlorat kvartsfinalen mot JD Gaming med klara 3-0 i kartor. William ”UNF0RGIVEN” Nieminen lyckades inte att ta sig till slutspel med sitt MAD Lions utan slutade på en 17-18:e plats.

Mattias Johansson
Mattias Johanssonhttps://esportare.se/
Grundare av esportare.se - Brinner för esport och gaming i alla dess former. Har följt esporten på nära håll i över 10 års tid. Är även en frekvent testare av gaming gear så som gamingstolar, headset, tangentbord och möss.
Fler nyheter

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Senaste nyheterna