Blizzard har släppt sin första kvartalsrapport för 2021 och det är mestadels tråkig läsning för företaget. Enligt Blizzard har man tappat två miljoner spelare från 29 till 27 miljoner månatligt aktiva spelare. Över en treårsperiod har man tappat 11 miljoner spelare vilket innebär ett tapp på 29%.
Under den senaste treårsperioden har kurven för antalet spelare i Activision-Blizzard spel pekat nedåt. Ett tapp på 29% av sin spelarbas som tillskrivs att företaget inte har släppt några nya titlar sedan maj 2016.
Massivelyop.com skriver att även om företaget ser färre spelare så rapporterar man ändå en ökning i intäkter. För det första kvartalet 2021 rapporterar man intäkter på 2.28 miljarder dollar att jämföras med 1.79 miljarder dollar motsvarande period 2020.
Företaget tillskriver ökningen av intäkter till WoW Classic och Shadowlands som tillsammans ökade Blizzards intäkter med 7% jämfört med föregående år. Även Hearthstone sägs bidra till intäktsökningen.
Så har Blizzard tappat 29% av spelarbasen över tre år:
38 miljoner i Q1 2018
37 miljoner i Q2 2018
37 miljoner i Q3 2018 (World of Warcraft: Battle For Azeroth)
35 miljoner i Q4 2018 (Massuppsägningar av personal)
32 miljoner i Q1 2019
32 miljoner i Q2 2019
33 miljoner i Q3 2019 (World of Warcraft: Classic)
32 miljoner i Q4 2019 (Blitzchung/Hong Kong-skandalen)
32 miljoner i Q1 2020 (Covid-19)
32 miljoner i Q2 2020
30 miljoner i Q3 2020
29 miljoner i Q4 2020 (World of Warcraft: Shadowlands)
27 miljoner i Q1 2021





