HemE-sportSå kommer artificiell intelligens (AI) att påverka esport- och gamingbranschen

Så kommer artificiell intelligens (AI) att påverka esport- och gamingbranschen

Artificiell Intelligens, eller AI, kommer att förändra stora delar av våra liv är något som många redan är överens om. Gaming och esport är så klart inget undantag utan redan nu kan vi se de första stegen för hur det kommer att påverka esport och gaming.

Tekniken kommer att påverka allt från hur morgondagens spel produceras, utökade möjligheter till interaktiva NPC:er och mer avancerade fusk än någonsin. I ett storybaserat spel där du springer på en NPC kan det bli så att det är en chattbot som anpassar sina svar utefter vad du frågar med målet att leda dig vidare till någon annan del av spelet.

Många spel lider redan idag av enormt fuskande och det är hela tiden en katt och råtta lek mellan spel- och fuskskapare. Men med ännu mer avancerade fusk som kommer att se ut mer och mer som riktiga spelare blir kampen enormt svår att vinna.

Effektivisera spelskapandet (och ta människors jobb)

Spelstudios världen över kommer att kunna ta hjälp av AI för att generera och bygga upp de världar som vi spelare ska utforska. Istället för att mängder av människor sitter och bygger upp och 3D-modellerar världarna kommer färre personer att med hjälp av generativ AI och prompts att kunna bygga upp världarna på ett effektivare sätt för att sedan sätta de slutliga detaljerna på plats för hand.

Vi har redan sett exempel på hur den Göteborgsbaserade spelstudion Mindark valde att sparka hälften av sina anställda där det främst var så kallade ”världsbyggare” som fick gå.

Fuskandet kommer att tas till nya nivåer

Det kan ibland vara en mardröm att spela vissa spel online i dagens läge då man hela tiden springer in i fuskande spelare. FPS-spel så som Counter-Strike har genom alla tider haft fusk i form av aimbot, wallhack och speedhack där en katt och råtta-lek har utspelats mellan fuskarna och Valves VAC-system.

Räkna med att framtiden kommer att innehålla ännu mer avancerade fusk i genren där AI-fusken kommer att bli bättre på att se ut som en vanlig spelare.

I det legendarisk MMORPG-spelet World of Warcraft pågår det fusk varje dag och kanske framförallt i PVP-delen av spelet. Fusk har utvecklats där spelaren endast behöver kontrollera rörelserna för sin karaktär medan fusket hjälper till med att kasta exakt rätt spells i rätt läge för maximal skada.

Nedan ser du ett klipp på en svensk spelare som har utvecklat ett fusk till World of Warcraft Arena som han sedan säljer till andra spelare:

Anpassad storyline

Att addera AI till storybaserade spel kommer att ge helt nya möjligheter att berätta historier. Istället för att erbjuda spelaren fasta val som tar denne framåt i storyn kommer man istället att kunna skräddarsy interaktionerna med spelaren beroende på rådande situation.

En NPC kan komma att bli en chattbot vars mål är att skicka dig vidare i storyn där svaren på dina frågor anpassas utefter vad du frågar, var du är i storyn och vilka delar av spelet du hittills klarat av. Baserat på hur du har klarat av de tidigare delarna av spelet skulle den också kunna anpassa spelet framåt för att anpassa sig till rätt svårighetsgrad på kommande utmaningar.

Data och matchanalyser

Data och analys är redan idag en stor del av esporten där man mäter hur hur ofta en spelare skjuter headshot i Counter-Strike eller hur mycket experience och guld en spelare farmar i League of Legends och Dota 2.

Med hjälp av AI kommer man säkerligen också att som vanliga spelare att kunna få detaljerade matchanalyser och highligts på vad man kan förbättra. Exempelvis skulle en AI kunna att ge tips på hur du kan förbättra din laning phase i Dota 2 eller visa highligts på teamfights när du var ur position och var du istället borde befunnit dig.

Kommentering av matcher

Bara någon dag efter att ChatGPT släppte sina ”Custom GPTs” där användarna kan skapa egna versioner av AI-verktyget så hade någon knåpat ihop ett verktyg som kommenterade en League of Legends-match som att den var en riktig kommentator.

Slutresultatet var så klart inte perfekt och den saknar så klart den känslan och energin som en mänsklig kommentator kan skapa. Men med tanke på att detta skapades efter bara någon dag så kan vi vara säkra på att det kommer att bli ännu bättre framöver.

Se ett klipp på AI-kommentatorn i League of Legends här:

 

Framtiden osäkert – toppen av ett isberg

Det blir mycket spekulation när man ska försöka att förutse hur den nya AI-tekniken kommer att påverka gaming och esport. Men vad vi kan vara säkra på är att det vi redan kan se idag antagligen är toppen av ett isberg.

Personligen så är jag oroad över just fuskandet och hur avancerat det redan är och att det kommer att bli ännu värre. Det kommer att krävas enorma investeringar från spelutvecklarna för att hänga med i fuskarnas tempo. Pengar som hade kunnat läggas på att skapa bättre spel.

Kommer man ens att kunna spela FPS-spel inom ett par år eller kommer det svämmas över med ”spelare” som använder så pass sofistikerade aimbots att det är snudd på omöjligt att upptäcka då fusket blir så pass bra på att immitera en riktig spelare?

Mattias Johansson
Mattias Johanssonhttps://esportare.se/
Grundare av esportare.se - Brinner för esport och gaming i alla dess former. Har följt esporten på nära håll i över 10 års tid. Är även en frekvent testare av gaming gear så som gamingstolar, headset, tangentbord och möss.
Fler nyheter

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Senaste nyheterna