Twitch ökar 21% medan Youtube Gaming tappar

Twitch ökar antalet tittare

Twitch.tv dominerar streamingmarknaden när det kommer till gaming. Nu rapporterar Streamlabs, ett populärt program att använda vid livestreaming, att tittandet på Twitch.tv har ökar med 21% mellan fjärde kvartalet 2017 och första kvartalet 2018. Man ökar snittantalet samtidiga tittare från 788 000 till hela 953 000 i första kvartalet 2018.

Fler utbetalda donationer

Man rapporterar även att man har betalat ut 33% mer i donationer än föregående kvartal. Totalt betalade man ut hela $34 miljoner under det första kvartalet att jämföras med $26 miljoner under förra kvartalet.

33% är även den ökning man har sett i antalet streamers på plattformen. Det är med andra ord logiskt då att även tittar och donationer växer.

tipping-volume livestreaming
Bild från Streamlabs.com

Youtube tappar 12% och Facebook ökar kraftigt

Under samma period har Youtube Gaming tappar 12% när man räknar snittantalet samtidiga tittare. Under det förra kvartalet hade man 308 000 och under första kvartalet rapporteras nu en minskning till 272 000.

Samtidigt ökar Facebook Live som har inlett en större satsning på livestreaming inom gaming. Man ökar med 103% mot föregående kvartal och snittantalet samtidiga tittare ligger nu på 56 000. Man är alltså fortfarande en liten spelare på gamingmarknaden.

Tidigare har vi rapporterat att Facebook har tecknat ett exklusivt sändningsavtal med H1Z1 Pro League där första veckans klipp sågs över 3 miljoner gånger. Ett tydligt tecken på att det går att få bra räckvidd på plattformen, något som kan vara bra för spel som är lite mindre på Twitch.tv där H1Z1 aldrig hade kunnat komma upp i de siffrorna.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here