HemÖvrigtSpel på arbetsplatsen – hur gör man arbete eller studier roligare och...

Spel på arbetsplatsen – hur gör man arbete eller studier roligare och intressantare med hjälp av gamification?

Fler och fler människor avlastar sig från stress och har roligt med olika spel. Någon gillar enkla webbläsarspel, någon spelar MMO-spel eller skyttar, vissa är fans av siru mobile casino, men på något sätt har spel blivit en integrerad del av många människors liv. Gamification är en modern trend som används aktivt både i skolan och på jobbet. Det hjälper till att öka försäljningen, behålla kunder, öka de anställdas lojalitet och lära sig med största möjliga engagemang.

Vad är gamification?

Gamification är införandet av speltekniker i arbetsprocesser. Dess främsta uppgift är att skaka om de anställda, lägga till ett element av konkurrens och interaktivitet i dagliga rutinuppgifter.

Alla processer kan spelifieras – från rekrytering till försäljning, och inom alla branscher – från bilindustrin till IT. Gamification kan syfta till att öka hastigheten i utförandet av uppgifter och därmed öka produktiviteten. Dessutom kan det lösa ett stort antal HR-uppgifter, bland annat:

  • Effektiv personalutbildning
  • Skapande av ett sunt klimat i teamet
  • Smärtfritt införande av nya regler och standarder,
  • Identifiering av gruppledare
  • Avancerad extern och intern rekrytering
  • Utbildning av verklig verksamhet osv.

Gamification utnyttjar människors naturliga benägenhet att tävla, tävla, samarbeta och uppnå resultat. Den här tekniken motiverar till att uppnå mål och öka produktiviteten. Engagemangsverktyg kan vara nivåer som måste övervinnas, belöningar och betyg.

Idén om ett sådant tillvägagångssätt dök upp för länge sedan, men vinner popularitet först nu, eftersom de gamla motivationssystemen gradvis slutar fungera. Den konventionella metoden har upphört att vara effektiv och företagen letar efter andra sätt att öka engagemanget.

Principer för gamification

Gamification kan förenkla alla processer – från utbildning till affärsuppgifter – och öka nöjet att göra dem. Metoden kan få vilken upplevelse som helst att se ut som ett spel, vilket leder till ett större engagemang. Det kommer också att ge mer glädje av att slutföra de uppgifter som ställts upp, vilket kan jämföras med glädjen av att klara en svår nivå i ett spel eller en storvinst i slottica casino.

1) Motivation

Alla spel innehåller motivation för deltagarna. Detta är nödvändigt för att spelaren inte ska överge passagen vid ett av stegen. Han måste ha ett specifikt mål som för honom framåt. Gamification ärver denna princip på ett naturligt sätt. Det kan vara bonusar som man får med varje nästa nivå. Om vi talar om marknadsföring kan det finnas ett system med ökande rabatter: ju mer du köper – desto mer sparar du.

2) Stadgar

Under spelet utvecklar deltagaren sin hjälte, nivåerna växer. Ju längre han går desto starkare blir hans karaktär. Samma princip fungerar inom gamification. På jobbet kan det vara mer erkännande av laget, befordran. Inom marknadsföring är det förbättring av kundens status: från brons till platina.

3) Belöning

I många spel får karaktären guldmynt, belöningar och virtuella diamanter efter att ha klarat en nivå. Ju svårare nivån är, desto fler belöningar. Belöning är en av de viktigaste principerna för gamification. Sådana pepparkakor som löner för anställda eller positiva betyg för studenter slutar gradvis att fungera. En person vet att om han utför sin uppgift bra eller mycket bra kommer resultatet att bli detsamma. Den extra belöningen motiverar honom att agera snabbare, bättre och ger ytterligare intresse. En lönebonus eller befrielse från en läxa för den bästa eleven bidrar till att öka motivationen. Inom marknadsföringen kan dessa vara kumulativa poäng från varje köp på kortet.

Ytterligare sådana kan läggas till huvudprinciperna för gamification. Spelen kan innehålla
tävlingselement, gruppuppgifter, berättelser med en utvecklande handling. Ett lämpligt alternativ bör väljas för varje specifik uppgift.

Hur är gamification användbart?

Gamification bidrar till att skapa ett större engagemang på alla områden där den tillämpas. Eleverna tar kursen med intresse om ett spelelement läggs till i den. Kunderna vill inte lämna företaget som lovar dem ett progressivt system med rabatter och bonusar, precis som kunderna på nätcasinon. Vardagliga arbetsuppgifter upphör att vara monotona och tråkiga när det finns motivation att utföra dem. Förutom engagemang bidrar spelifiering till att uppgifterna blir färdiga och i tid. Många branscher tittar på spelpraxis och försöker tillämpa mekanik därifrån.

Det finns mindre motstånd mot materialet, eftersom den interna censuren tas bort. Vuxna psykologiska motstånd och begränsande attityder försvinner.

  • Om deltagarna förenas i spelet för att nå ett gemensamt resultat stimulerar det högkvalitativt lagarbete.
  • Om ett konkurrerande element ingår i spelifieringen tillför det känslor.

Slutsats

Gamification är en ny global trend som används av de mest populära företagen. I framtiden kommer den att presenteras både inom näringslivet och inom utbildningen. Den gör det möjligt att öka engagemanget, vilket i slutändan har den bästa effekten på slutresultatet.

Redaktionen
Redaktionen
Esportare.se skriver om det senaste nyheterna inom svensk e-sport och gaming. Vi följer Counter-Strike:Global Offensive, Dota 2, League of Legends m.m. på nära håll. Besök esportare.se regelbundet för att hålla dig uppdaterad.

Kategorier