Från Nintendo-VM till miljarder i prispengar

Att e-sport mer och mer börjar betraktas som en sport bland alla andra har nog inte undgått någon och är förstås även glädjande för alla e-sportare runt om i världen. Men, hur länge har e-sport egentligen funnits? Ja, betydligt längre än vad de flesta nog föreställer sig.

Super Mario, Rad Racer och Tetris under sju minuter

Det första kända eventet som på något sätt kan liknas vid en e-sportturnering var en turnering i det mycket tidiga datorspelet Spacewar som ägde rum vid Stanford University i Kalifornien, USA i oktober 1972.

År 1980 arrangerade speltillverkaren Atari även Space Invaders Championship som lockade mer än 10 000 deltagare runt om i USA. Under hela 1980-talet fortsatte e-sport som fenomen att växa och 1990 hölls även Nintendo World Championship runt om i USA med final på Universal Studios i Los Angeles.

Premisserna för turneringen var mycket enkla. Det gällde helt enkelt att få så många poäng som möjligt i tre modifierade verisoner av Super Mario Bros., Red Racer och Tetris. De spelkasetter som specialtillverkades för Nintendo World Championship är i dag mycket eftertraktade. För några år sedan såldes en av de 116 spelkasetterna på Ebay för nästan 100 000 dollar, vilket motsvarade närmare 650 000 svenska kronor.

Super-Mario
Source: Pixabay (CC0)

Startskottet för den moderna e-sporten

Sydkorea brukar räknas som platsen där e-sport så som vi känner den i dag föddes. Till följd av den asiatiska finanskrisen hösten 1997 blev många sydkoreaner arbetslösa, vilket gjorde att många sysselsatte sig med datorspel av olika slag.

Detta i samband med bredbandsutbyggnaden samtidigt som de sydkoreanska myndigheterna tidigt förstod e-sportens potential gjorde att populariteten för e-sport ökade.

Så småningom började e-sport precis som andra sporter även sändas på såväl webben som i regujär TV. Faktum är att finalen i League of Legends år 2015 sågs av inte mindre än 30 miljoner tittare. Vad gäller antal tittare för ett enskilt sportevenemang slås detta endast av finalen i fotbolls-VM samt Super Bowl.

Ett annat tydligt tecken på att e-sporten verkligen är mainstream är att de flesta spelbolag numera även erbjuder e-sports betting. Precis som det går att satsa på vilket lag som skall vinna Champions League eller Allsvenskan går det även att satsa på vilket lag som kommer att vinna Counter Strike: GO Pro Blast Series eller Dota 2 Pro Dota Cup.

Dota 2 Navi vs EG
Source: ‘The International – Dota 2’ by DarthBotto via Wikipedia (CC BY-SA 3.0)

Prispotter på över en miljard kronor

Den växande populariteten har också inneburit att pengarna numera flödar inom e-sporten. Förra året låg den totala prispotten inom e-sporten på över 1,3 miljarder kronor, vilket även innebär att enskilda spelare kan tjäna riktigt mycket pengar.

Exempelvis har både Evil Geniuses Ludvig “Zai” Wåhlberg samt OG:s Gustav “s4” Magnusson dragit in över 10 miljoner kronor i vinstpengar. Dock ligger de fortfarande i lä jämfört med tysken Kuro “KuroKy” Takhasomi som har totala vinster på över 30 miljoner kronor, vilket även gör honom till den som spelat in mest prispengar inom e-sporten.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here