HemÖvrigtAllt vanligare med casinosponsorer inom e-sport

Allt vanligare med casinosponsorer inom e-sport

Marknadsföring är en essentiell del för varje verksamhets vara eller icke vara, men inom vissa branscher är det extra viktigt att synas för att inte försvinna i mängden. Marknaden för kommersiellt spel online är mycket konkurrensutsatt, men samtidigt lukrativ, vilket gör att spelbolagen både måste och har råd med att synas. Det är inte ovanligt att individer eller lag ingår sponsoravtal med spelbolag, och även inom e-sporten så har det blivit ett allt vanligare fenomen med sponsring från just spelsidor. Med facit i hand är utvecklingen ett naturligt steg för båda branscherna.

En bransch som syns

Den nätbaserade kommersiella spelmarknaden är flitigare än de flesta andra när det kommer till marknadsföring. Det går knappt att slå på tv:n eller radion nuförtiden utan att det dyker upp en eller flera casinoreklamer inom bara några minuter. Dessutom syns reklamen ute på gator genom affischering, och på sociala medier och internet sker annonseringen i många olika former – exempelvis genom länkning till sådant som en risk bonus och andra bonuskoder, det skrivs SEO-artiklar som ska driva trafik till spelsidorna, men det finns även mer traditionell reklam även online.

Ytterligare ett område där spelbolag är måna om att synas är i publika sammanhang, vilket har lett till en rad sponsorsamarbeten mellan allt från välkända individer till idrottsklubbar, och vidare till hela idrottsarenor.

Ett allt vanligare inslag

De senaste åren har spelbolagen tagit den ovan nämnda taktiken av att sponsra offentliga
profiler och idrottslag in i e-sportens värld. För bara några få år sedan så var det ytterst få lag inom e-sporten som hade sponsorer från den kommersiella spelmarknaden, men idag är det relativt vanligt – till och med världsledande lag som Fnatic har spelsponsorer.

Att betting- och casinoreklamen har etablerat sig inom esport var bara en tidsfråga – e-sport växer i popularitet så att det knakar och har gjort så i flera år, vilket är någonting som spelbolagen inte varit blinda för. I takt med ökad medial uppmärksamhet och allt högre tittarsiffror under de stora evenemangen så står spel på e-sport numera för en betydande del av bettingmarknaden – något som gjort det än mer naturligt för spelbolagen att synas i e-sportsammanhang.

En dominant inom många sporter

E-sportslagen är som sagt inte ensamma om att sponsras av casino- och bettingjättar. Inom fotbollen har en klar majoritet av klubbarna i exempelvis Tysklands, Spaniens och Englands främsta ligor minst ett spelbolag som sponsor.

Säsongen 2019/2020 var det 10 av de 20 lagen i brittiska Premier League som hade spelbolag som huvudsaklig tröjsponsor, och 18 av dem hade någon form av sponsoravtal med ett spelbolag. I spanska La Liga hade 19 av 20 lag under samma säsong sponsorsamarbeten med spelbolag och åtta av dessa hade dem som tröjsponsor. I tyska Bundesliga var det betydligt färre som hade ett spelbolag som tröjsponsor, men samtliga av klubbarna hade under 2019/2020-säsongen någon form av sponsorsamarbete med ett eller flera spelbolag.

I takt med att både gaming- och den kommersiella spelmarknaden växer så får vi nog vänja oss vid att se sponsorinslag från spelbolag inom e-sporten. Somliga kan se den typen av finansiering som negativ, men oavsett perspektiv så är det ett bevis på esportens växande status hos allmänheten.

Redaktionen
Redaktionen
Esportare.se skriver om det senaste nyheterna inom svensk e-sport och gaming. Vi följer Counter-Strike:Global Offensive, Dota 2, League of Legends m.m. på nära håll. Besök esportare.se regelbundet för att hålla dig uppdaterad.

Kategorier