Att Diablo IV var ett efterlängtat spel är det ingen tvekan om och försäljningssiffrorna bekräftar detta. Activision Blizzard rapporterar att man har sålt Diablo IV för mer än 666 miljoner dollar på de fem första dagarna efter lanseringen.
Diablo IV slår nya försäljningsrekord hos Activision Blizzard under en lanseringsperiod. Spelet som kan köpas för 70, 90 eller 100 euro har dragit in över 666 miljoner dollar bara på de första fem dagarna efter lansering.
En del i den framgångsrika strategin bör ha varit att man använde sig av en FOMO-strategi (fear of missing out) när man erbjöd alla som förbokade spelet upp till fyra dagar tidigare lansering än de som väntade. För alla som ville vara en del av den hype som är i och med en lansering hade man inte mycket val.
Men det är inte bara försäljningsrekord som har slagits utan spelet är även det mest streamade och tittade på Activision Blizzard-spelet under en lansering när man toppade listorna på streamingplattformen Twitch.tv.
Diablo IV-statistik från lanseringsveckan:
- Spelet har sammanlagt spelats i mer än 276 miljoner timmar – mer än 30 000 år
- 276 miljarder monster har dödats
- Spelare har dött 316 miljoner gånger – varav 5 miljoner till The Butcher
- 163 spelare har lyckats ta sig till maxlevel i Hardcore Mode – där karaktären tas bort permanent om du dör