Det svenska spelföretaget King, som kanske är mest kända för sitt succéspel Candy Crush och ett av världens största företag på mobilspelsmarknaden, har börjat använda sig av AI i sin spel spelutveckling. Den nya tekniken hjälper företaget att bli dubbelt så effektiva.
Det är i en intervju med Svd som Kings VD Tjodolf Sommestad berättar att man på ett effektivt sätt inkluderat ny AI-teknik i sitt arbete. Det är efter att företaget köpte AI-bolaget Peltarion 2022 samt att man själva blivit uppköpta av Microsoft i den uppmärksammade affären med Activision Blizzard som den nya tekniken tagit fart inom bolaget.
Tekniken möjliggör alltså att man kan jobba dubbelt så fort i utvecklingen och driften av sina spel. King kan nu processa mellan 100 miljoner och tre miljarder datapunkter varje minut. En datapunkt kan exempelvis vara att en spelare sveper med fingret på telefonen eller klickar på en knapp.
13Utifrån den användardatan kan man sedan träna sin AI att spela sina spel så som deras mänskliga användare gör genom att förutse nästa drag, det säger Kings AI-chef Luka Crnkovic-Friis till Svd.
AI-tekniken används nu för fullt av Kings utvecklare när man t.ex. ska skapa nya nivåer i Candy Crush. De anställda kan be AI:n att spela igenom den nya nivån för att se var den stöter på svårigheter, fastnar för att se om svårighetsgraden är på en lagom nivå.
I februari i år så gick Klarna ut med att användandet av AI-teknik gör 700 personers jobb och sparar upp emot 400 miljoner kronor om året. Men Tjodolf Sommestad säger till Svd att King inte kan se några sådana siffror men att kvaliteten på deras produkter har gått upp och att spelarna blir mer nöjda.