Dota 2 – Vägen till en av världens största marknader

PSG Esports

Vi som följer e-sporten på nära håll har under de senaste åren sett allt fler stora organisationer kliva in i e-sporten.

Det är ett sundhetstecken att de väljer att kliva in i e-sporten och det betyder att man ser stor potential i en sport med framtiden för sig.

Men kommer det helt problemfritt att stora organisationer med stora bankkonton tar klivet in i e-sporten eller finns det de som har en annan agenda?

Projektet Paris Saint Germain

Fotbollsklubben Paris Saint Germain köptes 2011 upp av ägare från Qatar. Sedan dess har vi fått vänja oss vid att se den franska storklubben köpa världsspelare efter världsspelare.

Köpet sägs vara ett led i att internationellt marknadsföra oljenationen Qatar och bygga upp något som kan finnas kvar när oljan tar slut.

Miljarder har spenderats på laget PSG samt att nationen 2022 skall stå som värdland för nästa VM-turnering. En turnering som omgärdats av rubriker om fruktansvärda arbetsförhållanden för gästarbetare och korrumption.

Bäst på Dota 2 över en natt för en spotstyver

Paris Saint Germain klev tidigt in i esporten och spelet Dota 2 som har de största prispotterna i världen och den årliga turneringen “The International” som 2018 hade en total prispott på 25.5 miljoner dollar.

Man gjorde det genom att köpa upp ett Dota 2-lag som ägdes av LGD Gaming, en av Kinas största e-sportorganisationer, och döpte om laget till PSG.LGD.

Genom, vad man får anta var en relativt liten affär jämfört med vad spelare som Neymar kostar, blev man alltså över natt ägare till ett av världens bästa Dota 2-lag. Ett lag som tog en andraplats i The International 2018 med ett stort publikstöd trots att turneringen spelades i Vancouver, Kanada.

Turneringen följdes som mest av 15 miljoner samtidiga tittare varav ungefär 14 miljoner på den Kinesiska streamen. De totalt 122 sändningstimmarna följdes i snitt av 4 miljoner tittare varav 3.5 miljoner från Kina.

PSG LGD Dota 2 lag
PSG.LGD Dota 2-lag

Hur man når ut till världens näst största marknad

Kina är världens nästa största ekonomi efter USA med en stor tillväxt och ökad levnadsstandard för befolkningen. En marknad som alla fotbollsklubbar vill åt. Men de egna fotbollsframgångarna är barsmakade och det Kinesiska landslaget är rankade på 76:e plats i världsfotbollen.

Hur skall man då som fotbollsklubb nå ut till en enorm publik med ett svalt intresse för fotbollen jämfört med resten av världen?

Med hjälp av e-sporten.

Så lyder i alla fall min teori av vad fotbollsklubben och dess ägare vill åstadkomma med sin investering i PSG.LGD. Jag tvivlar på att man brinner för varesig Dota 2 eller e-sport.

Genom att sälja in de lokala Kinesiska spelarna/hjältarna i PSG.LGD blir det enklare att framöver också kränga på nyrika Kineser en fotbollströja eller en fotbollsweekend till Paris.

Även om man inte säljer en tröja eller fotbollsweekend framstår nationen Qatar i god dager som ägare till ens favoritlag.

E-sporten växer i Asien

E-sporten växer snabbt i Asien och enligt uppgifter väntas e-sport bli medaljsporter i de kommande Asiatiska spelen.

Som vi tidigare har rapporterat så bygger staden Hangzhou en egen stadsdel och arena dedikerat till e-sport, The International 2019 i Dota 2 kommer att arrangeras i Shanghai och tre nya lag till Overwatch League kommer att vara Kinesiska.

Det finns med andra ord mycket att vinna på att äga ett kinesiskt lag, som säkerligen bara kostar lika mycket som ett par av Neymars månadslöner att driva runt, för en stat som vill marknadsföra sig på världens nästa största marknad.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here