Telekombolaget Telia sponsrar landslaget i e-sport

Telia satsar pa e-sport

Telekomjätten Telia har valt att stödja den svenska framgången inom e-sport genom att gå in som officiell partner till landslaget och den Svenska E-sportföreningen SESF:s VM-kval. Det nya sponsorskapet startade i början på augusti och gäller under hela 2018 och partnerskapet kommer att genomföras via e-sportbolaget ESEN Esports, Sveriges första renodlade publika e-sportföretag.

ESEN har ett flerårsavtal med SESF och agerar som föreningens säljare, arrangör, producent, genomförare och sändningsstudio. Deras avtal innebär även att ESEN äger rättigheterna samt intäkterna för arrangemangen. Företaget arrangerar landslagsuttagningarna i Sverige och deras vision har alltid varit att etablera e-sporten som en erkänd sport och skapa ett VM, EM, SM samt OS. Enligt ESEN Esports VD Joakim Stenberg innebär samarbetet med Telia ett stort steg i rätt riktning. Exakt vad sponsorskapet kommer att leda till eller hur det är utformat är ännu inte känt. Förutom Telia sponsras SESF av Svenska Spel, ABF samt Crown. Svenska Spel är deras huvudsponsor, medan ABF och Crown är deras officiella partners.

VM i Taiwan 2018

Telia går in för att främja den svenska e-sporten inför augustis VM-kval samt de kommande internationella världsmästerskapen som sker i november i Taiwans näst största stad Kaohsiung. Det är den tionde turneringen i ordningen och den kommer att spelas på Kaohsiung Arena mellan den 9-12 november 2018. Det svenska VM-kvalet skedde den 8-28 augusti och finalen sker hos Webhallen i Stockholm den 1-2 september. Vinnarna i det svenska kvalet kommer att representera Sverige i den tionde upplagan av de internationella världsmästerskapen. Telia kommer att sponsra de svenska landslagen i alla tre grenar: League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive och Tekken 7. Det är samma grenar som landslagsgruppen ställde upp i under VM år 2017 som hölls i Busan, Sydkorea. Då tävlade 28 medlemsländer och det svenska landslaget kom på tionde plats. Korea som tävlade på hemmaplan vann tävlingen.

Digitalisering lägger grunden till framgång

Sverige är ett av de ledande länderna inom e-sport och just nu är vi det fjärde bästa e-sportlandet i världen. Sedan 1999 har Sverige vunnit 174 miljoner kronor totalt i internationella tävlingar, något som kan jämföras med Kina som vunnit 472 miljoner kronor totalt samt USA med 449 miljoner kronor. Eftersom Sverige inte har lika många invånare jämfört med de andra ledande länderna är det en fantastisk prestation samt att vi dessutom toppar listorna för antal e-sportsproffs per miljoner invånare. Sverige har just nu 54 proffs inom e-sport per miljoner invånare, Kina har en och USA nio. Anledningen till att vi har kunnat bli så stora inom e-sport är delvis på grund av den tidiga digitaliseringen av landet som redan under tidigt 2000-tal lade den digitala utvecklingen grunden för e-sportens snabba etablering. Att företag som Telia har valt att sponsra e-sport och olika digitala event har även ökat intresset över hela världen. Det har helt enkelt varit enkelt att kunna koppla ihop svenska spelare med en intresserad omvärld, tack vare snabba uppkopplingar och engagerade företag som har bidragit med kunskap och teknik.

Telias roll inom e-sport

Telia har redan från början varit en del av den svenska e-sportutvecklingen. Företaget lade grunden för landets digitala infrastruktur och har sedan dess etablerats som den ledande helhetsleverantören för events inom e-sport och gamers. Deras samarbete med världens största digitala festival DreamHack visar deras engagemang för den svenska e-sporten. Telia är DreamHacks officiella internetleverantör och samarbetet har pågått sedan 2005 när de skapade uppkopplingarnas infrastruktur tillsammans. Tillsammans med företaget Cisco har de slagit flera världsrekord på DreamHack under åren, varav ett av dem är för antalet enheter som var uppkopplade samtidigt. Företagen satte även ett officiellt världsrekord år 2011 när de tillsammans byggde världens snabbaste internetuppkoppling med hastigheter på hela 120 gigabyte per sekund. Trots att rekordet idag har slagits är det företagen och festivalens vision att återta titeln för världens snabbaste uppkoppling. SESF är också en del av DreamHacks utveckling och festivalens officiella tävlingar lyder under SESF-licens. Förutom att ställa upp i turneringar utbildar föreningen domare i e-sport och skapar gemensamma strukturer samt spelregler för klubbar, spelare och evenemang. SESF brukar anordna utbildningar i samband med LAN som de arrangerar.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here