Sverige är med och dominerar inom e-sport

Esport växer över hela världen. Och framför allt i Sverige. Nya undersökningar har visat att Sverige är det näst största landet i Europa på esport, och det syns både i antalet följare och utövare. Detta har gjort att såväl företag som media har börjat att intressera sig för den nya sporten – trots att det svenska riksidrottsförbundet ännu inte har tagit upp frågan om huruvida esport ska klassas som en idrott eller inte.

Ryssland är störst på esport

I en nyligen utförd undersökning över vilken nation i Europa som är störst på esport, kom Sverige på en andraplats bland tjugo länder. Bara Ryssland var större. Undersökningen grundades framför allt på marknadsvolymmängden som nationerna omsätter varje år och man jämförde bland annat hur stora inköpen av esportrelaterade varor, biljetter och konsumentintäkter var. Sveriges volym uppgick till 254 miljoner svenska kronor, medan Ryssland tjänade in hela 310 miljoner kronor. På tredjeplats kom Danmark med 180 miljoner kronor, vilket visar att folkmängden inte har någon inverkan på resultatet.

Antalet som tittar på och följer esport på nätet har överstigit mångas förväntningar. 2016 var det fler som följde esport än som följde sommar-OS och året efter uppskattade man att publiken världen över uppgick till 400 miljoner.  Ca. en kvarts miljard människor är även intresserade av att betta på matcherna och man räknar med att esports betting kommer att fördubblas de kommande åren. De populäraste spelen just nu är Dota2, CS:GO och League of Legends, men det finns också flera andra spel. Och precis som inom annan sportbetting finns det olika spelformer att välja mellan, varav av matchvinnare, turneringsvinnare och live-spel är de populäraste.

Företag är nyfikna på esport

Eftersom antalet följare växer vill företag hänga med och synas i esportsammanhang. Majoriteten av tittarna är mellan 18-35 år, vilket innebär att det finns en stor och viktig konsumentgrupp att nå ut till. Flera företag har därför gått in som sponsorer för både lag och event. Det är heller inte enbart företag som erbjuder spelrelaterade produkter och tjänster som vill synas, andra storföretag, som exempelvis biltillverkaren Mercedes och möbeljätten IKEA, har visat ett intresse för esportindustrin.

(“EPS XI Counter Strike: Global Offensive” (CC BY 2.0) tagen av artubr.)

Landslag i FIFA

Ytterligare ett tecken på att esporten håller på att få en plats bland de mer traditionella idrotterna är att flera fotbollsförbund har valt att satsa på officiella esportslandslag. I maj gick det svenska fotbollsförbundet ut och presenterade det första svenska landslaget som ska tävla i FIFA. Än så länge har man fyllt upp tre av de fyra platserna och det är den före detta världsmästaren i spelet, Ivan ”BorasLegend” Lapanje, som är Sveriges förbundskapten. Länder som Frankrike, Tyskland och Belgien har också tagit fram landslag och den första tävlingen förväntas hållas redan i höst. Det här är första gången som man kommer att tävla som nation, och inte som olika lag. Det har tidigare hållits världsmästerskap i FIFA-spel, men då har lagen bestått av spelare med olika nationaliteter.

Detta är ett stort steg för esporten och det är troligt att den här utvecklingen kommer att föras vidare till andra spel.

Lämna en kommentar