Valve har tidigare pratat om att man kommer att lansera en säsongsbaserad MMR-ranking. Man har nu pushat ut exakt den förändringen och spelare kan nu tävla under 6 månader åt gången för att uppnå den högsta rankingen de kan.
Istället för att ha en numerisk ranking så får man en medalj med olika valörer när man går upp i ranking, en medalj kan aldrig bli sämre under en säsong utan det är din högsta uppnådda MMR som räknas.
Olika medaljer och nivåer
Medaljerna är ett tecken på att Dota 2 vill röra sig mot ett system som många andra spel redan har och som även erbjuder spelarna olika nivåer inom varje medalj. Följande medaljer finns att uppnå:
- Herald
- Guardian
- Crusader
- Archon
- Legend
- Ancient
- Divine
Den sistnämna ”Divine” är alltså den bästa rankingen som Dota 2-spelare kommer att kunna uppnå. Men det finns även olika nivåer inom varje medalj där spelare får avancera från 1 till 5 stjärnor för att försöka ta sig uppåt. Om du står på 1 stjärna och förlorar så går du ner i ranking och om du står på 5 stjärnor och vinner så går du uppåt.
Sex månader per säsong
Både när du köar solo och i team så räknas det till din ranking och din medalj. Solo-matcher kommer att ha en större påverkan på hur du går upp eller ned men Valve skriver i ett blogginlägg att båda matchtyperna viktas in när ens ranking skall bestämmas.
En säsong kommer att vara under sex månader och då är det den högsta uppnådda medaljen som räknas. När en ny säsong har sin början så återställs alla spelares rankingar och medaljer men ju högre upp du var säsongen innan, desto högre upp får du börja i den nya säsongen.
Dota 2’s leaderboard där de bästa spelarna tidigare har presenterats kommer att förändras eftersom fler spelare kommer att inneha den högsta rankingen ”Divine”. Men bredvid medaljen kommer även en siffra att synas som talar om vilken rankingposition spelaren har.